Speed Lab

"Speed Lab er et felt-laboratorie som undersøger virkningen af accelerations-træning, udvikler træningsmetoder, træningsudstyr, test og testudstyr" 

Under udarbejdelse...

Derfor er hurtighed interessant

Enhver bevægelse - at løbe, hoppe og springe i diverse sportsgrene, til almindelige hverdags bevægelser, som at rejse sig fra en stol eller komme ud af sengen - kræver udvikling af kraft. 

Fra fysikken ved vi at udvikling af kraft beror på to ting: 1) masse - fx. din kropsvægt - ganget med acceleration - hvor hurtigt du kan bevæge dig.

Hvis vi vender ligningen om er det lidt lettere at se:       

masse (m) x acceleration (a) = kraft (F)

Ex. din kropsvægt i kg (m) x din acceleration i km/t (a) = udviklet kraft

 

Essentielt afgøres kraftudviklingen altså af, hvor god man er til at accelerere ens kropsvægt

 

Masse vs. acceleration

Så hvilken "knap skal man trykke på" for at forbedre ens kraftudvikling?

Kropsmassen er svær at ændre på, især på kort sigt. Vælger man alligevel at øge ens kropsvægt vil det ofte være på bekostning af accelerationen. Naturligvis er der undtagelser, fx. kuglestød, judo og andre sportsgrene, hvor bevægelserne i høj grad beror på centrifugal kraft.

At træne accelerationen vil forbedre din kraftudvikling, jf. ovenstående ligning, og har ingen negative effekter - på nær træningsømhed... Med ganske kort tids træning vil du med accelerationstræning forbedre din hurtighed og dermed din kraftudvikling, hvilket vil gøre dig til en bedre atlet, eller hjælpe dig, hvis du har et bevægelsesproblem.

Test & træning

Enhver trænings-session starter med at etablere en baseline. En baseline er en måling af hvor du er niveau-mæssigt; hvor hurtig er du med armene, benene, hele kroppen, samt din reaktionsevne. Baseline kan også indeholde måling af kondition, styrke og balance

På baggrund af denne baseline vil vi arbejde hen imod at forbedre din hurtighed på alle parametre, dvs. i isolerede bevægelser, og sidenhen vil vi overføre og funktioneliserer det til din sportsgren eller til det bevægelsesproblem du står over for

Træningen følger 5 trin

  1. Lære
  2. Øve
  3. Mestre
  4. Funktionalisere
  5. Opløse

Ex. accelerations-test

There is no video clip yet

Hvordan man træner sin acceleration

Giv slip! Så simpelt og dog så svært

Før man kan udføre accelerations-træning må man lære at give slip på sin krop. Det sker dels gennem dynamiske afspændings-øvelser, hvor du lærer at afpasse din kraftudvikling, og dels gennem visualiserings- & sigte-øvelser, som forbedrer samarbejdet mellem muskel- og nervesystem.

Se et eksempel på en afspændings-øvelse i video´en herunder

Ex. accelerations-øvelse

There is no video clip yet

Så meget skal du træne

Den indledende træning består af 10 lektioner, som afholdes over 1-10 uger, afhængig af dit nuværende niveau, talent, engagement og ønske. Mellem lektionerne skal du udføre en serie af øvelser hver dag på eget initiativ.

Øvelse gør mester. Tjek din baseline dagligt og træn hele tiden efter næste niveau

 God træning, Kasper Østerø

"There are NO limits, there are only plateaus, and you must not stay there, you must go beyond them"

Bruce Lee