Vejen

Lektioner i bevægelse

  1. Niveau-bestemmelse
  2. Målsætning
  3. Planlægning
  4. Aktion
  5. Evaluering
  6. Punkt I.-IV. rep.

I. Niveau-bestemmelse

Acceleration & Velocitet

  • Acceleration Test Sup. (ATS)
  • Acceleration Test Inf. (ATI)
  • Reaction Speed Test (RST)

Power

  • Power Test UE (30 sek. RSS-test)
  • Power Test OE (30 sek. Push-up-test)
  • Power Test Truncus (Mod. Moreland test)

Core

  • Low-plank/High-plank
  • Side-plank
  • Back-plank

Balance

  • One-leg-balance
  • Tandem test
  • Rhomberg test

Function

  • Transfer
  • Locomotion
  • Sport

Manuel Test

  • ULTT
  • SLR/Crossed SLR/Rev. SLR
  • Ober- & Thomas test

 

Speed Lab

"Speed Lab er et felt-laboratorie som undersøger virkningen af accelerations-træning, udvikler træningsmetoder, træningsudstyr, test og testudstyr" 

Under udarbejdelse...

Derfor er acceleration og hurtighed interessant

Enhver bevægelse - at løbe, hoppe og springe i diverse sportsgrene, til almindelige hverdags bevægelser, som at rejse sig fra en stol eller komme ud af sengen - kræver udvikling af kraft 

Fra fysikken ved vi at udvikling af kraft beror på to ting: 1) masse - din kropsvægt - ganget med din acceleration - hvor hurtigt du kan bevæge dig

Hvis vi vender ligningen om er det lidt lettere at se:       

masse (m) x acceleration (a) = kraft (F)

Ex. din kropsvægt i kg (m) x din acceleration i km/t (a) = udviklet kraft

Essentielt afgøres kraftudviklingen altså af, hvor god man er til at accelerere ens kropsvægt

 

Find din Power med accelerations-træning

Med ganske kort tids accelerationstræning vil du forbedre din kraftudvikling, jf. ovenstående ligning, hvilket vil gøre dig til en bedre atlet, eller hjælpe dig, hvis du har et bevægelsesproblem

Test & Træning

Enhver trænings-session starter med at etablere en baseline.

En baseline er en måling af hvor du er niveau-mæssigt; hvor hurtig er du med armene, benene, hele kroppen, samt din reaktionsevne. Baseline kan også indeholde måling af kondition, styrke og balance

Se eksempler på nogle af disse test i video sektionen herunder

På baggrund af denne baseline vil vi arbejde hen imod at forbedre din hurtighed på alle parametre, dvs. i isolerede bevægelser, og sidenhen overføre og funktioneliserer det til din sportsgren eller til det bevægelsesproblem du står over for

Træningen følger 5 trin

  1. Lære
  2. Øve
  3. Mestre
  4. Funktionalisere
  5. Opløse

Demo: LL Acceleration Test

Demo: Reaction Speed Test

Demo: UL Acceleration Test

Hvordan man træner sin acceleration

Giv slip! Så simpelt og dog så svært

Før man kan udføre accelerations-træning må man lære at give slip på sin krop. Det sker dels gennem dynamiske afspændings-øvelser, hvor du lærer at afpasse din kraftudvikling, og dels gennem visualiserings- & sigte-øvelser - targeting - som forbedrer samarbejdet mellem muskel- og nervesystem, for at nævne de primære.

Se et eksempel på en afspændings-øvelse i video´en herunder

Kunsten at give slip

Så meget skal du træne

Den indledende træning består af 10 lektioner, som afholdes over 1-10 uger, afhængig af dit nuværende niveau, talent, engagement og ønske. Mellem lektionerne skal du udføre en serie af øvelser hver dag på eget initiativ.

"I only start counting, when it starts hurting, because they are the only ones that count. That`s what makes you a champion" - Muhammed Ali

"Jeg begynder først at tælle (repetitioner) når det gør ondt, for det er de eneste der virkelig tæller. Det er det, der gør dig til en mester" - Muhammed Ali

Tællinger i tid

Tællinger i tid

Alt er tællinger i tid. Når vores hjerte slår er det tællinger, når vi trækker vejret er det tællinger, når vi bevæger os er det tællinger. 1-2-3-4 osv.

Men der findes også en halv-takt, som ligger på ½, 1½, 2½, 3½ osv. Indenfor sport kalder man det "broken rythm", eller brudt rytme, og det er evnen til at bryde et fast mønster.

Uanset om du er atlet eller om du har en bevægelsesproblem, er du hele tiden på et vist niveau. Hvis du vil nå et højere niveau må du bryde rytmen og gøre noget anderledes.

Som Einstein sagde: "Sindsyge er, at tro man kan gøre det samme og få et anderledes resultat".

Bryd rytmen og nå et højere niveau...

Leg med Energi - Acceleration & Power

I accelerations træning kombinerer jeg min viden indenfor fysiologi med min ekspertise i bevægelses-kunst & kampsport

Parkinson & Acceleration Training

"Kan accelerations-træning hjælpe personer med dopamin-mangel til at bevæge sig bedre"

Det spørgsmål har jeg stillet mig selv, og det vil jeg også bede dig, kære læser, gøre. Mit navn er forresten Kasper Østerø og jeg har 14 års erfaring som fysioterapeut, de sidste 4 år med fokus på udvikling at accelerations-træning til Parkinson ramte.

Først (meget) lidt teori: Med dopamin-mangel følger især 3 symptomer, 1) muskelstivhed, 2) nedsat bevægelighed og 3) rystelser. Samlet set medføre det bl.a. problemer med at igangsætte bevægelse, korte skridt, svækket finmotorik og foroverbøjet holdning.

Hvad gør man så?

Don`t say it - Show it

Parkinson Speed & Power

Præstationsoptimering - Kung fu

Kung-fu - trænings- & præstations optimering med rødder i Kina

Lær at "give slip" på din krop og skyd dig selv afsted ...

 

Chum kiu - Søgen efter broen