Natur Træning

 Hvad er Naturtræning?

  • Træning i frisk luft, sollys og grønne omgivelser
  • Terrænet bestemmer hvordan vi bevæger os
  • Bakker, træer og stubbe undgør forhindringer og træningsredskaber

 

Forestil dig at du bevæger dig hen ad en dejlig skovsti i hurtig gang eller let løb, solen skinner, luften er frisk og skoven er grøn.

Skovens ujævne og evigt skiftende underlag udfordrer din balance og stimulerer din krop til perfekt kontrol, alt imens de blide stød fra dine fødders landing på underlaget forplantes op gennem kroppen, hvor de styrker knogler og led.

Ind imellem er der ”aktive pauser” hvor der udføres styrketræning med naturens egne redskaber - træer, grene, træstubbe – og forvent roligt at komme hele kroppen igennem!

Pulsen holdes oppe af spontane ture op og ned ad bakkerne langs Furesøen, så du bliver på intet tidspunkt kold – bare rolig.

Og før du ved af det er der gået en time og du bevæger dig nu det sidste stykke tilbage langs Furesøens bred mod mål, men nu i sneglefart – også kaldet mindfullness-walking – i færd med at genoplade din energi efter en god omgang træning.

 

Rød – Gul – Grøn

Natur`lig træning følger Trafiklys-guiden, hvilket vil sige at man som deltager vil blive spurgt om man er i rød, gul eller grøn zone, dvs. om man har brug for en pause (rød), eller om man kan klare sig med en aktiv pause, fx at gå på stedet (gul), eller om man kan klare en ekstra opgave (grøn), mens andre deltagere evt. har pause/aktiv pause. Alle kan være med!

 

RØD:            Stop = Pause

GUL:            Stop/kør = Aktiv pause

GRØN:         Kør! = Aktivitet

(*uddybende forklaring findes nederst på siden)

Hold T

"Godmorgen naturtræning"

 

Onsdag kl. 07.15

 

Start 20-03-2019

 

Særlig fordelagtig pris ved tilmelding via. FOF - brug link herunder

http://www.fof.dk/nord/Kursusoversigt/motion-bevaegelse/Motion-i-naturen/Kopi%20af%20godmorgen-naturtraening?id=838530

 

Indhold:

  • Hurtig gang/løb 
  • Muskelstyrke og core-stabilitet
  • Balance- og koordinationstræning
  • Smidighed og stræk
  • Mindfulness-walking 

Pris: 680 kr. 10 gange

Hold N

"God morgen naturtræning"

             

Torsdag kl. 07.15

 

Start 21-03-2019

 

Særlig fordelagtig pris ved tilmelding via. FOF - brug link herunder

http://www.fof.dk/nord/Kursusoversigt/motion-bevaegelse/Motion-i-naturen/Kopi%20af%20godmorgen-naturtraening?id=838531

 

Indhold:

  • Hurtig gang/let løb 
  • Muskelstyrke og core-stabilitet
  • Balance- og koordinationstræning
  • Smidighed og stræk
  • Mindfulness-walking

Pris:  680 kr. 10 gange                                                                                                                                                                                        

Hold G

"Gå – så går det"

 

Torsdag kl. 08.15

 

Start 21-03-2019

 

Tilmelding: Ring/SMS til 22540626 eller email til axis.fysioterapi@gmail.com

 

Indhold:

  • Gangtræning i moderat tempo
  • Let styrketræning
  • Balancetræning
  • Smidighed og stræk
  • Mindfulness walking

Pris: 800 kr. 10 gange

 

Praktisk

Mødested: Parkeringspladsen ved Furesøbad Marina

Underviser: Fysioterapeut Kasper Østerø, tlf 22540626

Indhold

Naturtræning indeholder:

  • Opvarmning af led og muskler
  • Styrke – Udholdenhed – Balance – Smidighed (SUBS©)
  • Interval konditionstræning (IKT©)
  • Statisk og dynamisk muskelstræk
  • Mindfulness-walking & Tai Chi  

 

Hvad får du ud af det?

 

  • Maksimal muskelstyrke og stabilitet
  • Smidige muskler, sener og led
  • God balance
  • Forbedret hjerte- og lungerkapacitet
  • Optimalt blodomløb
  • Færre smerter
  • Afspændt krop
  • Roligt sind

 

 

Principper i Naturlig træning

Alle kan være med - Vi er et hold - Vi er lige gode - Vi hjælper hinanden

 

Træningen følger Trafiklys-guiden:

RØD: Stop = Pause

GUL: Stop/kør =  Aktiv pause

GRØN: Kør! = Aktivitet

 

Forklaring:

RØD: Pause siddende eller (helst) stående - indtil trafiklyset skifter til GUL og du er klar til en aktiv pause med let aktivitet, f.eks. at vippe med fødderne, gå på stedet, lette knøløftninger, balanceøvelser m.v.

GUL: Aktiv pause - f.eks. at vippe med fødderne, gå på stedet, lette knøløftninger, lette knæbøjninger, balanceøvelser o.lign. indtil trafiklyset skifter til GRØN

GRØN: Aktivitet - f.eks. hurtig gang, gang op/ned af bakker, let løb (efter evne), knæløftninger m.v. indtil resten af grupper er tilbage i GRØN zone igen